Előttem az utódom. Balra a Neptun, jobbra még a régi ETR. (Fotó: SZTE)

A Neptun tavalyi bevezetése óta nem számít szeretett szoftvernek, tegnap pedig érkezett a hír: az első éles teszten, azaz az idei tárgyfelvételkor több mint 700 hallgatónál el is hasalt a rendszer. Az SZTE egyik, többek közt digitális kultúrával is foglalkozó oktatója most erős kritikát fogalmazott meg a rendszerről saját oldalán.

Dragon Zoltán (képünkön) a Szegedi Tudományegyetem Angol-Amerikai Intézetében a digitális kultúra és a filmelmélet kutatója, oktatója ma közzétett bejegyzésében erős kritikával veszi végig a Neptun szerinte egyáltalán nem XXI.
századi és a web 2.0-hoz nem passzoló felületét,  szörnyű kinézetét a gagyi stockfotókkal, a logikátlan menürendszert, és a rengeteg zsákutcát - azaz a 404-es, azaz nemlétező oldalakra mutató, ún. törtlinkeket - szúrta ki a HVG.hu. Például, hogy a főmenü két pontból áll: “Tanulmányi Rendszer” és “Neptun Meet Street”, de a másodikra kattintva rögtön az az üzenet fogad bennünket, hogy a mi intézményünkben ez nem elérhető szolgáltatás.

"Tökéletes példázata annak, ahogyan a Neptunt megálmodó elme a saját világát leképezte: bonyolult, megismerhetetlen univerzum, megannyi zsákutcával, mert lássuk be, ilyen az élet. Csupa 404-es oldal, elérhetetlen funkció, mellékvágány, fals információ, zsákutca."

- foglalja összes erős véleményét a programról. Kifejti, hogy a legördülő menü rálóg a stabilan odaragadt bal oldalsávra, és van, ahol az oktatói felületen egy darab elem található a legördülő menüben, mégis le kell gördíteni, csak úgy nem lehet rákattitani. Szerinte a Neptunt lehet javítgatni, foltozgatni, de ebben a formájában szerinte alkalmatlan a használatra. A teljes poszt itt olvasható el.

Nem lett a szívünk csücske

Emlékezetes: tavaly áprilisban az utolsó intézményként váltott a Neptunra, miután az azt és a korábban használt ETR-t fejlesztő cég összeolvadt, és az utóbbi rendszernek egyszerűen megszűntették a támogatását. Akkor már sokan féltek az új rendszertől (volt egy tüntetés is, de lényegében érdektelenségbe fulladt, viszont az ellene irányuló petíciót sokan aláírták). Az egyetem azzal reagált: a szervereken is múlik a dolog, illetve nálunk nem lesz túlterhelődés, mert más egyetemektől eltérően van rangsoros tárgyfelvétel, így nem mindenki egyszerre "szabadul be" a rendszerbe, kvázi, mintha akaratlanul is túlterheléses támadás alá akarná vonni azt.

Nem így történt: tegnap kiderült 729, többségében BTK-s és JGYPK-s hallgatót érintett az a fennakadás, ami a tárgyfelvétel közben jelentkezett, a problémás szakokon holnap 8 órára halasztották a tárgyfelvétel kezdetét. Valamennyi hallgató e-mailen is tájékoztatást kap a helyzetről, és újabb üzenetet akkor, mikor kezdődik a tárgyfelvétel. A Délmagyar.hu-nak Szakál Péter, az egyetem oktatási igazgatója azt mondta: a tárgyfelvételt három nappal, a kreditátvitelt egy héttel hosszabbították meg, hogy a hiba miatt senkit ne érjen hátrány.

A rendszer felépítését és kinézetét persze diákok is rendre kritizálják. A mémek készítése mellett a TTIK informatika szakos hallgatói egy saját témát is készítettek, amely giccsességével a Neptun dizájnját ekézi, a fejléc stockfotóit pedig a nemzetközileg is ismert magyar nyugdíjas mém-figurára, a fájdalmát elrejtő Haroldra cserélték ki. Aki egy kicsit ért hozzá, itt fölteheti a témát saját Neptunjára.

Fejlesztések

Cikkem írása közben megkerestem az egyetemet is azzal kapcsolatban, mit gondolnak a posztban leírtakról, javítják-e a törtlinkeket, és esetleg egyeztetnek-e a bejegyzés írójával. Személy szerint már többször megjegyeztem, de amíg válaszolnak, egy dolgot hadd tegyek hozzá, ami némileg talán javítaná a neptunos felhasználói "élményt": a cikkben szó esett az oldalsávról is, amely a mai napig hirdeti a Neptun okostelefonos alkalmazását, amely azonban az SZTE-n továbbra sem elérhető. Érdemes lenne engedélyezni, ezt ugyanis az egyetemnek kell megtennie, és azt ígérték: az adatmigráció és a fejlesztések lezárulta után meg is fogják tenni. Az SZTE mellett alig pár egyetemet találtam, amelynél még szintén nem érhető el. Mindenesetre amint megérkezik a válasz, frissítem a cikket.


Frissítés: reagált az egyetem, Szakál Péter oktatási igazgató a bejegyzésről azt írta, a szerzőjével felveszi a kapcsolatot, de mivel az elsősorban "fejlesztési, design és ergonómiát érintő téma", keressem a fejlesztő SDA Informatika Zrt-t (ezt meg fogom tenni). A problémákról azt írta lapunk kérdésére: ez az egyetlen tanulmányi rendszer, az egyetemnek pedig arra nincs erőforrása, hogy sajátot fejlesszen. 

Lényegében tehát a hivatalos egyetemi álláspont, hogy ha nincs ló, jó a szamár is.

- Az átálláskor jeleztük, hogy számítunk nehézségekre ebben a tanévben, hiszen minden ügyintézési folyamatunkat újra kell tanulnunk. Az SDA-val jó együttműködést sikerült kialakítani, a félévkezdéskor beérkezett, a kurzusfelvétellel kapcsolatos hallgatói észrevételekre időben tudtunk reagálni (ezért került meghosszabbításra a kurzusfelvételi időszak) és mindent megteszünk, hogy megőrizzük az SZTE-re jellemző magas szolgáltatási színvonalú ügykezelést - tette hozzá az oktatási igazgató.