Egy kép életre kel, és elindít egy Youtube-os smink vlogot az egyik nyomtatott női magazinból (Fotó: CSMKIK)

Dönczi Richárd, a CreatIT Solutions Kft. marketing vezetője a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (CSMKIK) Reklámklub rendezvénysorozatának keretében tartott előadást a kiterjesztett valóságokról, melyet a marketing, a média, az oktatás, de akár az életmentés terén is lehet használni, és már hazánkban is jócskán nem ismeretlen.

Az előadó cége Szegeden egyedül, de nem csak itthon, hanem külföldön is foglalkozik kiterjesztett valósággal. Az elején fontos tisztázni, a kiterjesztett valóság (AR) nem azonos a virtuális valósággal (VR). Míg ez utóbbi mesterségesen előállított vizuális elemeket készít, amelyek valósághűnek tűnnek, addig az AR a valóságnak például egy kamera által látott képéhez ad hozzá virtuális elemeket.

Az egyik legismertebb ilyen alkalmazás az előadó szerint a Pokémon GO , hiszen ez a város utcaképéhez adja hozzá az animált karaktereket.

Az alkalmazás elterjedését mérföldkőnek nevezte az AR elterjedésében, hiszen rendkívül népszerű lett - főleg, hogy nem kell hozzá semmilyen speciális eszköz, az direkt alkalmazás formátumban, okostelefonra készült el - ilyen pedig már a lakosság döntő többségének van.

A játékfejlesztés egy fontos területe az AR felhasználásának, de emellett az oktatás, az egészségügy, a navigáció, és természetesen a marketing terén is felhasználható az új technológia, amelynek elmondta, hogy még nincs kiforrott felhasználási módja, de már számos jövőbemutató megoldást lát.

Ilyen példaként említette az egyik legnagyobb bútoráruház alkalmazását, mely a katalógusból a telefon vagy táblagép kamerájával "beolvasta" az adott terméket, és elhelyezte a szobában virtuálisan, így megnézhettük, hogy a kinézett kanapé mennyire megy a nappalihoz - utána pedig egy kattintással már a webáruházba is léphettünk, ami híd lehet a katalógusok, és az online shopok között, valamint megoldhatja, hogy a csak interneten rendelhető termékekről ne a kiszállítás után derüljön ki, hogy szép, szép, csak a mi szobánkban nem mutat jól.


A QR-kód a múlté

Ezek az alkalmazások, melyeket általában egy megrendelőnek készítenek, már nem egy külön QR-kódot ismernek föl, hanem ahogyan az előadó megmutatta, a képbe vannak beépítve a láthatatlan jelzések, tehát az applikáció lényegében magát a képet, vagy éppen egy magazin címoldalát ismeri fel. Ennek eredményeképpen indul el egy képről egy sminkvideó a női magazin címlapjáról, nézhetünk körben 360 fokban a hirdetett kocsi belterében, vagy kezd el táncolni az újságból kiemelkedve a képen látható lenge öltözetű modell.

Készültek már interaktív könyvek gyerekeknek, ahol az alkalmazásban életre kelnek az erdő állatai - ezt nagyon szokták szeretni a kicsik - summázta a vezető. De a magazinok kínálhatnak ezzel extra tartalmakat, összeköthetik az internetes és a nyomtatott lapokat, de akár zenei aláfestést is nyújthatnak a cikkekhez, vagy fel is olvashatják azokat példáéul látássérülteknek, vagy gyengébben látó időseknek. De a különböző intézményekben például kiállításokon, vagy állatkertben bemutatottakhoz is tartozhatnak AR-kiegészítők.

Az előadó is marketinges, a technológia marketing területen történő felhasználása nagyon fontos. Itthon is használják már, például tavaly nyáron a legnagyobb kóláscég palackjait lehetett beolvasni okostelefonunkkal, mire megjelentek a cég online tartalmai. Itt utalt rá, hogy mindez természetesen szoros összeköttetésben van a közösségi médiával is.

Hazánkban is alkalmaznak már AR-t reklámtevékenységre: egy bevásárlóközpontban például az egyik tudományos tévécsatorna, és egy kábelszolgáltató kampánya keretében az arra járó vásárlók bekerülhettek egy AR-képbe, amely során dínók, leopárdok, vagy éppen űrhajósok közt láthatták magukat a LED-falon kivetítve, és hazai újságokban is jelentek már meg kiterjesztett valóságot is nyújtó tartalmak. 


Okos tükör és szemüveg

Az okostelefonos felhasználás előnye, hogy szinte mindenki hozzáfér, de az előadó bemutatott speciálisabb hardvereken alapuló megoldásokat is. Az okostükör például sok ruhavásárló kedvence, egy előlapon elhelyezett kamerával megmutatja virtuálisan, hogy fest rajtunk a kinézett ruha, így azt egy kattintásra "fel tudjuk próbálni", hogy könnyebb legyen a döntés. Ha pedig egyedül nem megy, telefonunkon megoszthatjuk az így készült képeket barátainkkal is, akik segítenek választani. 

Az ilyen szolgáltatások mint láthattuk az előadásból, sokféle eszközön megjelenhetnek: az előadó összefoglalta, lényegében kell hozzá egy bemeneti kamera a tényleges valósággal, adatkapcsolat, és egy kimenet, amely lehet a telefon képernyője, egy hatalmas felület, de akár egy kontaktlencse szerű üveg is, amelyet egyszerűen felhelyezhetünk. Persze ilyenek az okosszemüvegek is, a Microsoft HoloLens szemüvege az egyik legnagyobb projekt az utóbbi időben, amelynek elég jövőbe mutató tervei vannak a felhasználás terén. A szemüveg egyelőre nem olcsó - 3000 dollár -, de az ilyen technológia is olcsóbb lehet a terjedésével, és az előadó szerint bármilyen hihetetlen: maga az AR felhasználása összességében nem kiemelkedően költséges, sőt, megérheti.


Például egy szállítmányozó cég raktárában dolgozó munkatársak már nem egy hosszú lajstrommal a kezükben indulnak neki targoncázni, hanem egy mozgásérzékelővel vezérelhető okosszemüveg sorolja fel, mit és hova kell tenniük, érzékeli, hogy amikor megérkeztek a kívánt csomaggal a megfelelő helyre, jelzi, ha készen vagyunk a feladatokkal, és mindehhez még zenét is tudunk választani ízlésünk szerint.


Ez az kiegészítő például csökkenti az emberi hiba veszélyét. De nem ez az egyetlen mód, amivel az AR hozzájárulhat a biztonságunkhoz. Az előadó hangsúlyozta: fontos egészségügyi felhasználási lehetőségei is vannak mindennek. Például a gyógyszerek olvashatatlanul apró betűs eposzi hosszúságú érthetetlen, és senki által el nem olvasott, csak a gyógyszerreklámok végén hallható hadarásból ismert betegtájékoztatókat felválthatják az orvosságok hatásait, és felhasználásának helyes módját háromdimenziós modellekkel bemutató okos alkalmazások, melyek bármelyik okostelefonra letölthetőek.

Az előadó hozzátette: akár életmentő alkalmazások is készülhetnek így, de a gyógyszerekkel kapcsolatos információáramlást is megkönnyíti, ha az orvoslátogatók is ilyen módon mutatják be az új szereket, talán szegény Pennynek is több kedve lett volna így ehhez a munkához a Big Bang Theoryben. 


De nem csak a gyógyszerekkel kapcsolatban - az orvosok akár a műtőben is használhatják az AR-technológiákat, mondta el az előadó, bár hozzátette, hogy mondjuk ilyet még ő sem látott. Persze ez nem jelent semmit, hiszen a hallgatóság számára sok technológia, és illusztrációként levetített videó tűnt rendkívül futurisztikusnak, de a marketing vezető hangsúlyozta:

ez nem a jövő, ez már a jelen.