A szerző felvételei

A független Délmagyarországot és a kritikus sajtót "temették el" gyertyagyújtással az Együtt és a Párbeszéd szegedi képviselői, miután kiderült: a médiahatóság engedélyezte Andy Vajna filmügyi kormánybiztos cégének, hogy megvásárolja a lapot kiadó Lapcom Kft-t. Az egyik szervező szerint az újságírók a felmondáson gondolkodnak, és felértékelődhet a kisebb, online lapok szerepe, a kiadó szerint viszont nem változik semmi a lapban.

- Közvetetten azt hallottam, hogy a Délmagyarország munkatársai még nem tervezik a felmondásukat, de pakolnak, és gondolkodnak azon, hogy más munkahely után nézzenek, ha tényleg beigazolódik a tulajdonosváltás, akkor nekik, mint a szabad sajtó újságíróinak nyilván nem lesz maradásuk - mondta lapunknak az egyik szervező, Kovács Tamás, a Párbeszéd szegedi elnöke. Hozzátette: szimpatikusnak tartaná, hogy amennyiben ez bekövetkezik, úgy más településekhez hasonlóan az újságírók létrehoznának egy független online médiumot. Szerinte a meglévő független online lapok, mint a DailySzeged jelentőssége is felértékelődhet.

- Azt láttuk, hogy azoknál a megyei újságoknál, amelyeket tavaly Mészáros Lőrinc, a Fidesz egyik strómanja vásárolt meg az elmúlt hét évben az állampolgároktól ellopott pénzből, azoknál a lapoknál azonos címlapok jelentek meg, a kormányzati fideszes propagandának a központilag kiosztott cikkeivel. A magyar törvények nem teszik lehetővé, hogy az összes újságot egy cégcsoport tulajdonolja, ezért most egy másik, az állampolgároktól ellopott pénzen meggazdagodott oligarcha került elő, aki most a Délmagyarország, a Kisalföld és Bors napilapoknak a kiadóját vásárolja meg.

"Nincs illúziónk abban a tekintetben, hogy ezek a lapok is át fognak állni kormányzati propaganda közvetítésére"

- nyilatkozta lapunknak Nagy Sándor alpolgármester, az Együtt elnökségi tagja. Szerinte ez azt is jelenti, hogy el fognak veszni a lapból a szegediek számára fontos helyi ügyek.

Arról, hogy ha mindez megvalósul, az önkormányzat a vezetésükkel esetleg támogatná-e egy független médium létrehozását, azt mondta, nyomtatott lap indítását a mai piaci körülmények közt nem látja reálisnak, de a város feladatának érzi, hogy a saját kiadásában megjelenő webes médiumokban hiteles tájékoztatást adjon, példaként hozta fel, hogy az önkormányzati Szeged TV-ben megszólalási lehetőséget kap a "helyi ellenzék" is (a Fidesz-KDNP), de azt mondja, egy ilyen tradíciókkal rendelkező lapnak a hagyományait és a piaci súlyát nem lehet néhány hét vagy hónap alatt megteremteni.

Megszólalt a kiadó is

Mindig furcsa, és kínos, amikor egy lap arra kényszerűl, hogy önmagáról tudósítson (és egyáltalán rossz dolog, ha a sajtó maga kerül a hírek középpontjába, nem csupán tudósít az eseményekről). Eddig a Délmagyarországban nem is jelent meg semmi az akvizícióról, és annak esetleges következményeiről. Most azonban igen, a Délmagyar.hu tudósításában az eseményről a következő szerepel:

"Kiadónk álláspontja szerint a Lapcom és a Délmagyarország életében semmilyen változás nem történt, ugyanúgy írjuk-szerkesztjük a lapot, mint eddig."

Shrug en insta

Tarnay Kristóf Ábel

Kommunikáció-médiatudomány szak, BTK. Politikafüggő szabadságmániás, kinek két állapota ismert: pörög, vagy alszik,bár utóbbi egyre ritkább.