Már a korábbi dízelbotrányból is kiderült, hogy nagyon nem mindegy, hogyan mérik az autók károsanyag-kibocsátását.

A Szegedi Tudományegyetem jelenlegi rektora, Szabó Gábor megjegyezte, hogy olyan műszer kell, amit utánfutó nélkül tud magával vinni az autó, vagyis menet közben, a motor teljesítményének csökkentése nélkül is tud valódi kibocsátási adatokat mérni.

Az SZTE és a már említett két partnere új fotoakusztikai elven működő kipufogógáz mérési technológia fejlesztésébe kezdett. Pontosan 713 millió forintot nyertek a pályázatra, melynek az a célja, hogy a gépjárművekbe beszerelhető tesztberendezést hozzanak létre, amely közel valók időben képes a kipufogógáz összetételét mérni, elemezni.

„A személygépjárművek emissziós mérési elvét több mint húsz éve dolgozták ki. Az eltelt időszak alatt kifejlesztett módszerek a nitrogén-oxidok mérésében nem vezettek áttöréshez, amit e szennyező anyagok szintje folyamatosan igazol.”

„A lézeres-fotoakusztikus műszer olyan újszerű, a motorfejlesztéshez elengedhetetlenül szükséges információkhoz juttatja a mérnököket, autógyártókat, amelyek révén hatékonyabb erőforrások fejleszthetők.”

Ha sikerült egy ilyen könnyen integrálható mérőberendezést készíteni, egyedülálló lesz a piacon. A fő célpiacok egyértelműen az autógyárak, a méréstechnikai kutató-fejlesztők, valamint a hatóságok és ellenőrző szakmai szervezetek.

Fotó: Bobkó Anna, SZTE