A Szegedi Tudományegyetem is része annak az oktatási, ipari és kormányzati összefogásnak, amely a fenntartható közlekedést tűzte ki célul. Ennek jegyében június 29-én letették a Járműipari Kompetencia Központ alapkövét, együttműködési megállapodást írt alá az SZTE, a MOL-csoport és az Audi Hungária Zrt., valamint Szegedre telepítettek egy MOL féktermet.

A rendezvényen részt vett többek között Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere, Trócsányi László igazságügyi miniszter, Dr. Pacsay-Tomassich Orsolya, nemzetközi ügyekért felelős államtitkár, Prof. Dr. Rovó László, az SZTE július 1-jétől regnáló rektora, Lázár János országgyűlési képviselő, valamint a MOL-csoport és az Audi Hungaria Zrt. felsővezetői.


Az SZTE negyedik generációs egyetem

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter elmondta: Magyarország két legnagyobb vállalata és az egyik legnagyobb vidéki egyetem olyan területen fog együtt dolgozni, amely életünket erőteljesen meghatározza. Ilyen eredményt az tud elérni, aki valamilyen viszonyt alakít ki a technológiai fejlődéssel. A szegedi egyetem ezt időben és megfelelő módon felismerte, a kormány pedig minden eszközzel támogatja az ilyen jellegű innovatív fejlesztéseket. A mobilitás területén fellépő kihívásokra - mint a CO2 kibocsátás-csökkentés, vagy a közlekedési balesetek elkerülése - nem lehet egyetlen megoldással válaszolni - mondta a miniszter. A jelenlegi beruházások a Science Park területén ezen lehetséges válaszok megtalálására irányulnak. A fejlesztések hozzájárulnak ahhoz is, hogy új vállalkozások jelenjenek meg a városban - közölte Palkovics László.

Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere kifejtette: az a fejlesztés, amely az SZTE-n folyik, olyan lehetőséget teremt a nagy múltú intézménynek, amely története során nagyon ritkán adatott meg. Az egyetem képviselni fogja a magyar hagyományokat, a keresztény kultúra és az emberiség szellemi értékeinek továbbvitelét, ugyanakkor kinyitja kapuit a legkorszerűbb tudományok előtt, hogy felkészült 21. századi emberként meg tudjuk állni helyünket a nagyvilágban – fogalmazott.

Trócsányi László igazságügyi miniszter hangsúlyozta, az SZTE egyszerre magyar és nemzetközi, hiszen az intézményben négyezer külföldi diák tanul. A dél-alföldi régió versenyképességében az egyetem játssza a legfontosabb szerepet - tette hozzá. Az SZTE a negyedik generációs egyetemek közé tartozik, ahol a kutatás, a fejlesztés és az innováció együtt van jelen. A felsőoktatási intézmény, a MOL és az Audi közötti együttműködés példaértékű, csak úgy mint az egyetem keretein belül megvalósuló Science Park - tudatta a miniszter.


Stratégiai megállapodással a MOL-lal és az Audival, MOL fékterem a Science Parkban

Az SZTE oktatástól elválaszthatatlan feladata a nemzetközileg is versenyképes kutatóegyetemi jelleg megőrzése. Az egyetem hazai és nemzetközi kutatási programjaiban megvalósuló kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenység egyaránt átfogja az ismeretbővítő- és a problémamegoldó kutatást, a termék- és szolgáltatásfejlesztést. Az SZTE kiemelt fontosságú kutatási területe a környezetvédelmi célú gáz és aeroszol emissziós és imissziós mérési módszerek kutatása és fejlesztése többek között fotoakusztikus lézeres spektroszkópiai elvű műszerek fejlesztésével. Ennek jegyében stratégiai együttműködést írt alá a Szegedi Tudományegyetem, a MOL-csoporttal és az Audi Hungaria Zrt.-vel. A megállapodás értelmében nemzetközi szinten jelentős, a hazai viszonylatban pedig meghatározó közös fejlesztési projekteket alakítanak ki a jövőben, például az új típusú, karakterisztikájú üzemanyagok fejlesztése, valamint a belsőégésű motorok és az üzemanyagcellás motorok emisszió méréséhez szükséges technológiáinak fejlesztése területén.

Emellett a MOL a Szegedi Tudományegyetem rendelkezésére bocsátott egy motor-fékpad berendezést, amellyel a legkorszerűbb vizsgálati módszerekkel lehet a motorok teljesítményét, működését és az üzemanyagok tulajdonságait vizsgálni. A berendezés egyaránt használható oktatási és kutatási célokra. A MOL ezzel is támogatni kívánja az egyetem innovációkban való részvételét, az ipari szereplők és az oktatás együttműködését.

Hernádi Zsolt, a Mol-csoport elnök-vezérigazgatója elmondta, versenyképes oktatás nélkül nincs versenyképes gazdaság. A magyar oktatási rendszernek ki kell lépnie az elefántcsont toronyból és olyan szakembereket kell nevelnie, akik az ipar számára értékes tudással rendelkeznek. Hozzátette: ebben a folyamatban - amely már elindult - az iparvállalatoknak hatalmas felelőssége van. Ennek részeként bocsátott a Mol az SZTE rendelkezésére egy olyan motorfékpadot, mellyel a szakemberek hasznos újításokat tudnak kidolgozni, majd beépíteni a termelésbe. Az európai autó- és olajipar előtt ugyanaz a két kihívás áll: megoldást találni a városi közlekedés kedvezőtlen hatásainak csökkentésére és teljesíteni a globális felmelegedés megfékezésére tett szén-dioxid-kibocsátási előírásokat. Csak az autóiparral együtt lehet a környezetet jobban kímélő üzemanyagokat fejleszteni és olyan alapanyagokat létrehozni, melyek mind a két kihívás megoldásait egyaránt szolgálni tudják - mondta Hernádi Zsolt. Európában jelenleg 240 millió autó fut, ennek 5 százaléka újul meg évente, az állomány így 20 év alatt cserélődik ki. Ezzel a dinamikával nem érhető el a szén-dioxid-kibocsátás elvárt szintű csökkenése. Ezért van szükség olyan alternatív megoldásokra, melyek lehetővé teszik, hogy a ma használt járművekkel is közelebb jussunk a célok teljesítéséhez - fogalmazott a MOL-csoport vezetője. A cél olyan motorok fejlesztés, melyek a ma még 30-40 százalékos mutató helyett lényegesen magasabb hatékonysággal használják fel az üzemanyagot. Jelenleg nagy mennyiségben csak kőolajból állítható elő üzemanyag az autóipar számára. Az együttműködési megállapodás közös kutatás-fejlesztési programok indítását teszi lehetővé megújuló üzemanyagok fejlesztésére, így például a légkörből kinyert szén-dioxid és megújuló villamos energia felhasználásával előállított szintetikus üzemanyagokat vagy az élelmiszeriparban nem hasznosítható mezőgazdasági hulladékok átalakítását - tette hozzá.

Knáb Erzsébet, az Audi Hungaria Zrt. személyügyekért felelős igazgatósági tagja elmondta, a cég Győrben nemcsak motorokat és gépjárműveket gyárt, hanem több mint tíz éve motor- és járműfejlesztő központot is működtet. A vállalat szorosan együttműködik az akadémiai szférával és a magyar felsőoktatási intézményekkel, köztük az SZTE-vel. Az Audi, a MOL és az SZTE közötti együttműködés elősegíti a nemzetközi szintű tudományos eredményeket képviselő innovációk iparba történő átültetését. A kutatási programok középpontjában a belsőégésű motorok károsanyag-kibocsátása, az ehhez kapcsolódó mérési technológiák fejlesztése és a szintetikus üzemanyagok kutatása, valamint a közös tudásbázis folyamatos bővítése áll - mondta.


Járműipari Kompetencia Központ épülhet Szegeden

Az ELI-ALPS Kutatóközpont melletti Science Park területén helyezték el a szegedi Járműipari Kompetencia Központ alapkövét. A Szegedi Tudományegyetem műszaki és mérnöki képzéseinek fejlesztéséhez szorosan kapcsolódó Járműipari Kompetencia Központ létesítésével egy komplex, az elektromobilitás korszakának kihívásaira fókuszáló oktatási, kutatás-fejlesztési és méréstechnikai centrum épülhet Szegeden. A központ hiánypótló a járműipar vezető nagyvállalatai és a dél-alföldi régió vállalkozásai számára. A centrum kialakításának célja az országos- és nemzetközi viszonylatban jelentős járműipari vállalkozásokkal való együttműködések támogatása, a K+F+I igények korszerű kielégítése.

Prof. Dr. Szabó Gábor, a Szegedi Tudományegyetem rektora elmondta, komoly kutatásokat végezhetnek az SZTE szakemberei a központban. Olyan mérőeszközök kapnak itt helyet, amelyekkel a motorok különböző paramétereit lehet mérni, a belső égésű motoroktól a villamos buszokig. Ezekkel a műszerekkel, azokat a járműipari gépészeti megoldásokat vizsgálják, amelyek hozzásegítenek a fenntarthatóbb közlekedéshez, az emesszió csökkentéséhez, új energiatárolási megoldásokhoz.

- A MOL olyan féktermet biztosít most számunkra, amellyel a belső égésű motorokat tesztelhetjük, azok károsanyag-kibocsátását. Az eszközökkel a későbbiekben vállalati partnereknek is biztosítunk szerződéses kutatásokat. A MOL fékterem finanszírozása azon ritka példák egyike, amikor Magyarország két nagyvállalata valamit, ingyen ad egy felsőoktatási intézmények. A MOL egy nagyjából 150 millió forint értékű berendezést telepített Szegedre, amit nem tudnánk használni az Audi támogatása nélkül - fogalmazott Szabó Gábor rektor.

A központ alapkövét Fendler Judit a Szegedi Tudományegyetem kancellárja, Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere, Trócsányi László igazságügyi miniszter tette le.


A Science Parkban a Járműipari Kompetencia Központ mellett helyet kap egy Inkubátorház és egy 3500 négyzetméter területű Innovációs Központ, melyben a későbbiekben a Molekuláris Medicina Kiválósági Központ is működik.


Forrás: www.u-szeged.hu